Options:

Change NOW and ask me HOW

Change NOW and ask me HOW
call me for assist 0133526652 or bukert_89@yahoo.com.my

Thursday, September 1, 2011

Kisah Berbeza

Meniti kebahagian adalah saat terbaik dalam kehidupan, pun begitu tidak semua perkara indah itu berkekalan. Sedangkan batupun akan terhakis, inikan pula kehidupan manusia yang sentiasa ada "hadiah" untuk menguji kesetiaan hambaNYA kepada pemilik.

Dalam mencari kebahagian abadi, kita akan melalui lembah berduri dan sungai yang dingin sebelum sampai ke destinasi pilihan hati. Setiap pelakuan kita melambangkan setiap perasaan dan setiap pemikiran kita, bab kata seorang teman. "setiap imaginasi memerlukan satu contoh atau model untuk menjayakannya". :)

Hati manusia sentiasa berubah-ubah mengikut situasi semasa ntuk disesuaikan dengan keadaan. Menerima dengan redha sesuatu ketentuan Allah adalah yang terbaik walaupun ia adalah menyeksakan diri. Seorang teman atau lebih rapat sebagai adik yang penuh dengan masalah kini baru sembuh dari operate dan aku langsung tidak mengetahuinya. Takkala mengetahui bagai petir memanah diri tanpa batasan. Sungguh terasa diri ini langsung tak berguna, sedangkan pernah membicarakan tentang penyakit tersebut dengannya.

Kenapa perlu aku sedih? Kenapa perlu aku sayu? Sebelum ini nenek seorang temanku menghadapi sakit yang sama. Tak putus-putus doa dipanjatkan kepada yang Esa, tak lengan mata dan bibir mengalunkan ayat-ayatMU. Pun kini kenapa aku tak mampu untuk melakukan pada seorang adik ku.

Temanku yang mengetahui pula hanya membisu, memberi aku seribu persoalan. Takkala hati ini memerlukannya, dia menyepi melarikan diri. Memaksa diri untuk melayan kerenah ku. Kini aku semakin kuat dan harus menjadi semakin kuat untuk melalui setiap "hadiah" yang dikurniakan olehNYA.

Dia memberikan aku seribu persoalan untuk dirungkaikan dengan pembayang yang semakin hilang. Aku bukan seorang teman yang baik dalam ruang nasihat, aku gagal menjadi pembakar semangat. Pun begitu, jauh disudut hati aku mengimpikan yang terbaik untuknya. Kini aku hanya mampu berdoa, tugasan ku semakin ke penghujungnya, Allah masih menyayangi diri ini. Aku yakin dengan NYA

Ada seorang bertanyakan pada Saidina Ali r.a "Ya Ali, bagaimana aku ingin mengetahui beza antara hukuman atau ujian yang Allah turunkan kepada hambaNYA?" Jawab Saidina Ali r.a "Jika Allah menurunkan ujian padaMu, ia akan mendekatkan dirimu pada NYA, dan jika ia adalah hukuman, ia akan menyesatkan mu dengan lebih mendalam."

Aku disuruh untuk melihat setiap kekuatan aku padanya dan keistimewaan aku padanya,
Mengapa masih perlu aku mencarinya sedangkan dia berusaha untuk meniggalkan aku,
Hati aku ketawa dan ketawa,
Mencari disegenap pelusuk negeri hati,
Menyelongkar disetiap bawah dunia gelap jiwa,
Yang ku temui kini hanya Ilahi. :)


p/s:terima kasih Ya Rabbi...  :)

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...