Options:

Change NOW and ask me HOW

Change NOW and ask me HOW
call me for assist 0133526652 or bukert_89@yahoo.com.my

Friday, October 28, 2011

Sempatkah Kita?

Assalamualaikum..
Mulakan hari dengan senyuman :)
Entry di awal pagi ini hanyalah bebelan yang melingkari pemikiran takkala sampai awal ditempat persinggahan disebabkan keriangan hati yang tak tergambar oleh kata-kata. Terima kasih MAK!!!!!!

Hanya satu perkataan, terima kasih yang tak terhingga. Walaupun awal 5 hari dari jadual asal untuk study week. But semangat "semarak darul iman" telah menyenggah lebih awal dalam diri. Hehe.. Ucapan terima kasih ini tak akan terhenti kerna pengorbanan MAK terlalu banyak dalam mengzahirkan hasrat seorang anak.

Persoalannya, sempatkah kita untuk melahirkan ucapan tersebut kepada insan tersayang ini selepas Allah dan Rasulullah. Begitu istimewa seorang perempuan itu apabila ia bergelar seorang ibu / emak / umi / mama / bonda / mek dan segala panggilan yang mengambarkannya.

Walaupun 22 tahun hidup dan menghayati kehidupan ini, setiap kata-kata mak adalah gambaran dan harapan yang mahu kita zahirkan didunia sebenar. Seorang teman penah berkata "mak mana nak tengok anak dia bersedih?". Dan kenyataan ini diakui oleh semua umat manusia bergelar orang. :)

Walaupun malu dan segan dengan kata-kata dunia, mak akan terus dan terus gagahkan hati untuk mendapatkan sesuatu kehendak anaknya.

Scene 1
Seorang ibu membawa anaknya yang berumur 10tahun berjalan ke bandar.
Anak : Mak?
Mak : Yup. Nape abang?
Anak : Abang nak kek tu boleh (menunjukkan ke arah kek yang ditayangkan dalam kedai kek resepi rahsia)
Mak : Mahal lah abang. Mana kita mampu.
Anak : Alah mak ni, semua benda tak boleh. (bermasam muka)
Mak : Yelah. (sambil tersenyum dan berlalu kearah kedai kek)
5minit selepas
Mak : Nah. Balik nanti kongsi dengan adik-adik tau. Makan elok-elok. Tak nak ada yang gaduh (tersenyum)
Anak : Wah!! Bestnya mak. time kaseh mak (sambil satu ciuman singgah di pipi)
Berjalan menuju ke hentian bas
Anak : Mak nak ke hentian bas ke? Bukan ke kita baru sampai. Lagipun mak kata nak beli hadiah untuk ayah. Mananya?
Mak : Nantilah kita datang lagi. Mak terlupa bawa duit lebih (sambil tersenyum)

Scene 2
Seorang ibu membawa anaknya ke kedai tudung
Anak : Ibu nak bawa saya pergi mana hari ni?
Ibu : (hanya tersenyum sambil fokus membawa kereta)
sampai di destinasi
Anak : Wah!! Banyaknya tudung (muka excited)
Ibu : Jom masuk pilih
Anak : Lol. Untuk saya ke ibu?
Ibu : Yelah. Kan hari ni besday kamu
Anak : Wah!! Bestnya. (sambil melompat-lompat dan berlari mencium ibunya)

Sesungguhnya seorang ibu / mak / umi dan sebagainya adalah segala-galanya bagi seorang anak. Sempatkah kita untuk menzahirkan impian mereka??

p/s: semoga sentiasa mendapat rahmat dan lindunganNYA. terima kasih MAK. awakpun kena terima kasih banyak2 kat umi / ibu / bonda dan semua.. :)

4 comments:

ibu said...

:).. alhamdulillah.. :) :) :)

gurumusafir said...

syukran :)

sab solhi said...

ibu itu nadi seorang anak dalam meneruskan perjuangan.... =')
masih menunggu obu untuk pandai berbicara... ='(

gurumusafir said...

tabahlah...
jgn sesekali mngalah... :)
hadapi dgn senyuman ok

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...