Options:

Change NOW and ask me HOW

Change NOW and ask me HOW
call me for assist 0133526652 or bukert_89@yahoo.com.my

Wednesday, May 25, 2011

Cinta Atau Sayang??

"awak2..saya sayang awak!!"..tetapi di balasnya "tapi saya cintakan awak.."
dua ayat yang berbeza dan berlainan mksud jika di selami atau di amati..
sejauh mana kita mengenali cinta dan sayang??
begitulah ertinya pada kehidupan...

cinta  ialah merupakan satu fitrah yang ada di dalam hati setiap manusia. Cinta wujud hasil daripada satu perasaan yang halus. Cinta mewujudkan perasaan kasih sayang dan belas kasihan sesama manusia dan makhluk di dunia ini. Tanpa perasaan cinta, seseorang itu akan merasai kekosongan di dalam jiwa mereka.(sumber)

Kata cinta dalam Al Qur’an disebut Hubb (mahabbah) dan Wudda (mawaddah), keduanya memiliki arti yang sama yaitu menyukai, senang, menyayangi.
Sebagaimana dalam QS Ali Imron : 14 “Dijadikan indah dalam pandangan manusia kecintaan kepada apa-apa yang diingini, yaitu: wanita-wanita, anak-anak, harta yang banyak dari jenis emas, perak, kuda pilihan, binatang-binatang ternak dan sawah ladang. Itulah kesenangan hidup di dunia dan di sisi Allah lah tempat kembali yang baik (syurga).” Dalam ayat ini Hubb adalah suatu naluri yang dimiliki setiap manusia tanpa kecuali baik manusia beriman maupun manusia durjana. (sumber)..

sejauh mana kita mencintai dan ingin dicintai?
berpadakah apabila ia dimiliki?

beza sayang dan cinta amat lah jauh jika dibelek atau diamati dengan mata hati dan berpandukan agama. cintakan Allah dan sayangilah Rasulullah s.a.w..

fikirkan perbezaan dari ungkapa di atas.ia akan memberi kita makna tentang kehidupan sebenar kita di muka bumi ini,.

sayang akan di updated pada post akan datang..hehehe~

3 comments:

iqin.anak.ummi said...

cinta akn mnjadi lbh indah dan manis apabila kita sandarkan pd Allah..cintakan sesuatu atau seseorg kerana Allah lbh mulia.. :)

Anonymous said...

nice!

gurumusafir said...

erm..btl2...itu xboleh d sangkal..tapi hati haruslah benar n membenarkan ia melalui tanpa menyakitkan atau d ungkit..kan2??hoho

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...