Options:

Change NOW and ask me HOW

Change NOW and ask me HOW
call me for assist 0133526652 or bukert_89@yahoo.com.my

Wednesday, September 12, 2012

Bila Kaum Ibu Berbicara

Bismillahirrahmanirahim......
Sabda rasulullah s.a.w yang maksudnya: “ Redha Allah bergantung pada redha dua ibu bapa, dan murka Allah bergantung pada murka kedua-dua ibu bapa.” - riwayat al-Hakim

Sudah 2 hari berlalu pelajara tahun 6 menduduki UPSR, suasana sekolah agak sunyi dan tenang berbanding hari lain kerana semua pelajar lain direhatkan daripada semua aktiviti persekolahan untuk memberi laluan kepada pelajar UPSR menjawab dengan tenang.

Cikgu-cikgu pula ramai berada di kantin untuk menyelesaikan tugasan yang diberikan. Ada juga di surau untuk membaca yassin danmendoakan semoga anak didik dapat menjawab dengan tenang.

Sedang asyik melayan gelagat semua guru, dengar suara dari belakang "Agak-agak berapa ramai ibu bapa yang sanggup melakukan sebagai mana guru-guru lakukan ini?". Aku hanya tersenyum dan masuk ke bilik guru. Diskusi bermula apabila terdapat seorang ustazah (sibuk menanda buku murid), teacher (menyiapkan data murid), ustaz (membantu teacher), dan aku bersama dengan seorang lagi guru pelatih berada di meja besar di belakang bilik guru.

Sejauh mana didikan yang kamu berikan pada seorang murid? Soalan pertama yang aku dengar dan ditujukan pada aku. Aku masih tersenyum dan melihat ustazah mula membuka mulut "Dalam mendidik ini, jangan sesekali lupakan nilai ajaran Islam. Murid tak akan berjaya tanpa agama. Walaupun 5A, tetapi kalau hidup jauh tersasar dari Islam tak guna."

"Betul tu ustazah, saya pun selalu terapkan apa yang perlu. Diaorang ni langsung tak tahu nak menjadi seorang muslim dalam berlajar" samput teacher. Sambungnya lagi "Sampai saya ni pun diorang panggil ustazah jugak."

Aku hanya senyum dan ketawa melihat telatah guru-guru lama berbicara. Sesekali meluahkan pendapat dan berkongsi cara. Sehinggalah teacher mula menyentuh tentang keluarga, dia menceritakan bahawa anak-anak ni kalau betul didikan dari rumah, insya Allah senang untuk diuruskan. Kerana budak seumur 3 dan 4 tahun akan mengingati setiap teguran kita.

Sesungguhnya nasib seorang ibu dan ayah itu di kubur dan hari pembalasan kelak bergantung pada didikan seorang anak. Jika di didik anak perempuannya menjadi penyanyi, maka penyanyilah seorang ayah itu di kubur kelak dengan nyanyian seksaaan kerana suara perempuan itu aurat dan mengasyikkan. Jika mendidik anak itu menjadi penari tiang, maka menari-narilah ibu atau ayah kesakitan kerna seksaan-Nya.

Akhir perbualan teacher mengingatkan aku, "Bukhari, kalau nak kahwin. Jangan fikirkan bahagia semata, tetapi anak bagaimana yang nak dihasilkan nanti."

semoga ia menjadi ajaran terbaik untuk aku dalam menghadapiNya

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...