Options:

Change NOW and ask me HOW

Change NOW and ask me HOW
call me for assist 0133526652 or bukert_89@yahoo.com.my

Thursday, June 6, 2013

Kuah Kacang

Permulaan
Angin petang hanya lalu memberi seribu kenangan. Membawa jiwa menyusuli segala permasalahan yang merumitkan diri.

Sedang aku syok melayan jiwa dengan permainan di komputer riba. 

kring.... kring..... 

Di capai Blackberry Bold 4 di atas tilam. Ku perhati nama dan tersenyum sendiri melihat "Zaujah" memanggil.
"Assalamualaikum.. Hello, ada apa boleh saya bantu si cantik manis?" aku memulakan perbualan. "Waalaikumussalam. Amboi, bukan main lagikan. Ada apa happy semacam ni? Buat apa tu?". "Oh..hahaha" Gelak tawa kami bersahutan. Aku menyambung perbualan, "Ni tengah main game ni. Kenapa tiba-tiba call ni? BBM tak balas pulak." Diselitkan smartphone aku ke telinga dengan bersendalkan bahu, manakala tangan, mata dan jari mula menumpukan pada permainan online kembali. "Saya laparlah awak. Tak cukup nasi kukus awak hantar tadi. hehe" Ketawa kecilnya.. "Ya Rabbi, mengandung ke apa awak ni. Makan bukan main lgi sekarangkan? Haha" "Haish!! Apalah awak ni. Entahlah, dua tiga hari ni makan banyak sikit. Shake pun pagi-pagi dan 5 scoop."

Aku hanya mampu gelak. "Yelah. Nak ajak saya keluar makan ke apa ni? Takkan call saya jadi kenyang." Kami meneruskan perbualan sehingga "Woi!!!". "Awak marahkan saya ke?" "Tak adalah, ni player dalam game ni, noob nak mampus. Dahlah feed team lawan." "Hmm.. Awak pergilah main game awak tu. Jangan layan perempuan lain sudah. Hehehe" "Ambi, ke situ pulak dia. Apa-apa BBM ok? Assalamualaikum" "Walaikumsalam".

ting.... ting....

Terpampar ( 1 mesej masuk). Lalu aku buka "Awak, rasa nak makan goreng pisang je. hehehe". Lalu aku letak blackberry ke tilam kembali meneruskan sisa perjuangan yang belum selesai.

............

Selesai permainan aku, dikuatkan juga tubuh yang malas untuk bangun. Di capai kunci motor sambil berjalan malas menuju ke arah pintu utama. "ko nak ke mana tu Khair?" "Aku nak cari goreng pisang jap, kau nak?" soalan malas terpacul. "boleh jugak. Aku nak kuah kacang tu. Jangan lupa!" Sahut Faizul dengan nada riang.
"Pak cik, bagi goreng pisang RM3 boleh? Buat dua." pesanan disampaikan. "Oh, dua-dua tu nak kuah kacang ye pak cik." Sedang ralik aku melihat mak cik tu mengoreng, terdengar suara pak cik bagitahu "Adik, kuah kacang ada satu je. Boleh? Lagi satu air lada biasa." "Ok. Boleh je pak cik."

Pantas motor di pacu dek kerana air mutiara langit mula terasa. Di capai handphone dan butang dial di tekan. Dengar sahaja panggilan diangkat "Awak, saya kat pintu pagar dan ni. Mana awak?" "Dah beli ke? Kejap-kejap, saya baru dah solat ni" "Ok" jawabku tenang.

Aku mula melayan perasaan, kelihatan ramai jururawat keluar melalui pagar tersebut, aku hanya senyum melihat gelagat mereka. Walaupun Nur seorang jururawat, aku belum pernah melihat dia berpakaian jururawat. Setiap kali kami keluar pasti Nur akan memakai baju kurung atau t-shirt labuh muslimat. Keluar pula kami boleh di bilang berapa kali, aku masih ingat pesan Nur untuk menjaga hubungan dengan Allah melebihi cinta sesama manusia. Kenangan mula terawan-awangan, 'apa kenangan aku sebelum dia menjadi yang sah?' detik hati mula bermain. 'Mungkin itu yang terbaik untuk hubungan kita abang.' Tengian-ngian suara Nur di kepala bila mengingatkan pesanannya.

Kelihatan gadis cantik si payung hati keluar dengan tudung labuhnya yang belum dipinkan dengan betul. "Wah, cantik awak hari ini." Sahaja aku menduga "Ni perli ke apa ni, mana sempat nak pakai betul-betul. Nanti marah pulak awak tu. Tadipun saya dengar nada orang tak puas hati aje" pedas balasan Nur kali ini. Itulah sikap aku yang menjadi duri dalam daging perhubungan ini. Nada suara sentiasa tidak mengikut situasi, walaupun berniat baik masih disalah faham oleh Nur "mana ada marah, saya bagitahu elok-elok je tadi. Atas motor, mana tahu awak tak dengar, tu kuat sikit.hhe" "Yelah, awak bawak apa ni? Nur mula mengukir senyuman "Ni goreng pisang untuk awak. Kuah kacang ada dalam tu." "Wah!!!awak tahu eh saya suka kuah kacang. Tu satu lagi untuk siapa?" "Ni Faizul pesan jugak. Mana tidak, benda paling ganjil saya jumpa makan goreng pisang dengan kuah kacang. Awaklah yang ajar saya. hehe".. 

Samb........

Setiap peristiwa mengajar kita erti keinsafan dan kekuatan baru untuk mengejar pengalaman baru. "KUAH KACANG" adalah menifestasi keganjilan dalam kehidupan.
p/s: tidak mengena dengan mana-mana kehidupan. Mohon jangan claim ye. Penulis hanya mengambil jalan dari kehidupan penghuni kolej :)

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...